Buddha bowl - łatwe i kolorowe posiłki
Ciekawostki,  Porady dotyczące diety roślinnej,  Przepisy

Buddha bowl – łatwe i kolorowe posiłki

Buddha bowl to nic innego jak połączenie na talerzu produktów z różnych grup żywnościowych (produktów białkowych, węglowodanów, tłuszczów, warzyw i owoców).

Jest to świetne rozwiązanie dla osób nielubiących gotować. Można po prostu połączyć różne ugotowane ziarna z surowymi lub ugotowanymi warzywami i czymś polać (np. sosem z tahini lub jogurtem sojowym). Jest to również super sposób na niemarnowanie żywności. Wszystko będzie pasować, jak odpowiednio przyprawimy. Zostało trochę kaszy z obiadu? Biorę! Kawałek ziemniaka z kolacji? Super! Trochę warzyw z zupy? Świetnie! Dodam hummus, oliwki, posiekaną paprykę, ugotowanego brokuła i mam gotowy posiłek. To jest właśnie buddha bowl. 

Poniżej możesz zobaczyć, jak wyglądają zdjęcia moich posiłków. Jeżeli natomiast chcesz zobaczyć ładniejsze zdjęcia, znajdziesz je na instagramie z hashtagiem #buddhabowl. Mój talent do fotografii jest, jaki widać 😉

Teraz przejdźmy do konkretów, jak można stworzyć takie kolorowe Buddha bowl? Wystarczy połączyć ze sobą składniki z kilku grup. Poniżej opisuję dokładnie, co warto wykorzystywać do przygotowywania dania:


Białko

  • Ugotowane nasiona strączkowe (ciecierzyca, fasola, soczewica, edamame)
  • Kiełki nasion strączkowych
  • Tofu lub tempeh
  • Falafele lub kotleciki z fasoli


Węglowodany

  • Ziarna i ziemniaki (ogólnie węglowodany)
  • Ugotowane kasze (najlepiej jaglana, gryczana, pęczak, amarantus)
  • Komosa ryżowa (quinoa)
  • Ryż brązowy
  • Makaron pełnoziarnisty
  • Ziemniaki lub bataty


Warzywa (surowe i ugotowane) – najlepiej połączyć przynajmniej 3 kolory na talerzu

  • Czerwone: pomidory, pomidorki, papryka itp.
  • Pomarańczowe: dynia, kabaczek, marchewka itp.
  • Fioletowe: kapusta, bakłażan itp.
  • Zielone: ogórek, sałaty, rukola, roszponka, kapusta pak-choi, włoska, jarmuż, szpinak, szparagi, biała, brokuł, cukinia, fasolka szparagowa itp.
  • Białe: czosnek, cebula, kalafior, rzepa, rzodkiewka, kalarepa, pietruszka itp.

Tłuszcze

  • Orzechy różnego rodzaju
  • Pestki i nasiona – niektóre trzeba zmielić, np. siemię lniane, sezam.
  • Oliwki
  • Awokado
  • Oliwa z oliwek
  • Tapenada
  • Vegan Mayo
  • Tahini – można z tej pasty zrobić dressing np. tahini + sok z cytryny + szczypta soli, pieprzu i ksylitolu.
  • Masło orzechowe

Dodatki (opcjonalnie) – przyprawy

  • Można posypać przyprawami lub dodać je do dressingów: oregano, papryka w proszku, kurkuma, pieprz, zioła prowansalskie, imbir, kumin, lubczyk, jałowiec, cząber, majeranek, czubryca
  • Płatki drożdżowe
  • Jogurt sojowy – można połączyć z musztardą i zrobić sos musztardowy 😉
  • Musztarda
  • Sos sojowy

Owoce (opcjonalnie)

  • Owoce można zjeść na deser lub dodać do dania na talerzu.

 

Moje przykładowe Buddha bowl są na poniższych zdjęciach.

 

 

 

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.