Wegeciąża

Mdłości i wymioty w ciąży — co można zrobić?

W I trymestrze ciąży wiele kobiet cierpi na mdłości i wymioty. Dolegliwości ciążowe powszechnie określane są jako poranne mdłości i wymioty, mogą jednak występować o każdej porze dnia. Jeżeli ten problem dotyczy ciebie, sprawdź, co możesz zrobić.

Mdłości i wymioty czasem trwają kilka dni, często jednak przez cały pierwszy trymestr, a rzadziej przez całą ciążę.  Pochodzenie mdłości nie jest do końca poznane, ale najprawdopodobniej są spowodowane zwiększonym stężeniem ludzkiej gonadotropiny kosmówkowej (beta-hCG), który wzrasta w pierwszym trymestrze ciąży (około 6 tygodnia ciąży).

Jest kilka rzeczy, które możesz zrobić w tym okresie, aby zredukować mdłości i wymioty lub zminimalizować ich nasilenie.

Przede wszystkim pusty żołądek może nasilać mdłości, dlatego wiele kobiet odczuwa je z samego rana. Zwiększona ilość kwasu solnego w żołądku i możliwość niskiego poziomu glukozy we krwi może nasilić mdłości. Aby tego uniknąć, uważaj, aby nie chodzić z pustym żołądkiem. Jedz częste i niewielkie porcje posiłków. Rano po przebudzeniu się możesz zjeść coś małego jeszcze w łóżku, np. kilka sztuk migdałów lub sucharka pełnoziarnistego. Produkty pełnoziarniste zawierające węglowodany złożone będą dobrym wyborem (np. suchy chleb żytni lub orkiszowy, sucharki, kasze pełnoziarniste, rośliny strączkowe). Zawierają one dodatkowo witaminę B6, która łagodzi nudności.

Uważaj również na jedzenie dużych porcji jedzenia, bo przepełniony żołądek również będzie nasilał mdłości. Czasem więc w czasie ciąży rytm dnia i pory posiłków mogą się całkiem zmienić.

W czasie ciąży kobiety mogą doświadczać różnych awersji pokarmowych, dlatego ważne jest, aby uważać na pokarmy, które nadmiernie stymulują odczucia sensoryczne i będą nasilać mdłości.

Dla każdej kobiety może to być coś innego (np. tofu, hummus, masło orzechowe, awokado, cebula, czosnek, ostre przyprawy i intensywnie pachnące potrawy, herbata itp.). Nie znaczy to, że masz ich całkiem unikać, ale spróbuj modyfikować posiłki. Przykładowo obserwuję u pacjentek, że wiele zależy od tego, co przygotujemy z danych składników. U kogoś jarmuż w tofucznicy może nasilać mdłości, ale w koktajlu zawierającym mrożone owoce już nie. Pasta z fasoli może nasilać mdłości, ale  brownie lub chilli z fasolą już nie. Dlatego ważne jest, aby zamiast unikać tych produktów całkowicie, poszukiwać rozwiązań.

Czasem w czasie ciąży smaki zmieniają się na tyle, że można mieć ochotę cały czas na jeden dany produkt. Nie ma w tym nic złego, jeżeli będziemy go urozmaicać, np. zupa pomidorowa może być czasem z soczewicą, czasem z ciecierzycą, czasem z dodatkiem makronu pełnoziarnistego, innym razem z makaronem z soczewicy.

Nie ma nic złego w jedzeniu jakiegoś produktu czy posiłku dzień w dzień, jeżeli pomaga nam to redukować mdłości i wymioty. Może to być przykładowo np. kiwi, ananas, czy suchy chleb.

Nie ma też nic złego w niestandardowych połączeniach smaków, np. makaron z soczewicy + twarożek na słodko z tofu.

Czasem też temperatura jedzenia ma znaczenie, np. jedzenie zimne może być bardziej akceptowalne niż ciepłe. Np. spróbuj schłodzić plasterki owoców i dodać do posiłków.

Na mdłości pomocny może być imbir. Możesz przygotować z niego napar lub dodawać świeży, lub mrożony do posiłków (np. zup). 

Mdłości i wymioty a płyny

Aby zredukować mdłości, możesz spróbować  też unikać picia płynów do posiłków. Ogólnie nie ma  nic złego w piciu do posiłków, ale w czasie ciąży  można odczuwać objawy przepełnienia żołądka, bo płyny zwiększają objętość treści pokarmowej. W konsekwencji może to nasilać mdłości i wymioty.

Jednocześnie ważne jest, aby się stale się nawadniać więc nie zapominaj pić pomiędzy posiłkami. Woda jest niezwykle istotna w czasie ciąży, gdyż dzięki właściwemu nawodnieniu zachodzi regulacja produkcji płynu owodniowego. Ponadto woda oprócz właściwości nawadniających dostarcza także składników mineralnych, takich jak magnez i wapń

Pij minimum 2300 ml na dzień, jest to np. 8 szklanek płynów. Wliczamy w to także zupy, owoce, warzywa i inne potrawy zawierające więcej lub mniej wody. Można w tym celu spożywać schłodzoną wodę, ale też koktajle i orzeźwiające owoce zawierające większe ilości wody (np. ananas, arbuz, kiwi, melon). 

Może masz jakiś swój domowy sposób na mdłości i wymioty? Jeżeli tak, podziel się nim w komentarzu! 🙂

 

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.