Witaj na stronie poradni dietetycznej Wegecentrum!

Umów się już dziś:

kom: 793 - 117 - 145, kontakt@wegecentrum.pl

Konsultacje stacjonarne - Gabinet Zdrowy Styl

Warszawa. Targówek Zacisze, ul. Fantazyjna 24.

Wegecentrum

Dietetyk – konsultacje online i stacjonarne, diety roślinne

Czy dieta wegańska jest czasochłonna.

Żyjemy w pośpiechu i w ciąż narzekamy na brak czasu. Początkującemu weganinowi dieta roślinna może wydawać się pracochłonna i skomplikowana. Jest tak, gdyż każda zmiana wymaga większego nakładu pracy. Są jednak sposoby na zdrową dietę wegańską, wystarczy mieć dobry plan działania.

Jeżeli kiedykolwiek zdecydowałeś się na zmianę diety na wegańską, zapewne zacząłeś zastanawiać się, dlaczego tak będziesz jadł, co będziesz jadł oraz oczywiście (jeżeli jesteś zapracowaną osobą), kiedy przygotujesz posiłki?

Czy Ty również spotkałeś się z informacją, że dieta wegańska jest pracochłonna i droga? Zapewne tak. Mogłabym rzec, że nie jest pracochłonna, ale początkujący weganin na pewno mi nie uwierzy. Mogłabym powiedzieć, że nie jest kosztowna, ale to również będzie wątpliwe, kiedy taka osoba odkryje różnorodność nowych produktów i zaszaleje z zakupami  Tak, z początku dieta wegańska może wydawać się pracochłonna. Jest tak, gdyż każda zmiana wymaga jakiegoś nakładu pracy. Nie ma znaczenia, czy zaczynasz dietę wegańską, czy inną.

Załóżmy, ze zdecydowałeś się zacząć. Czy zawsze udawało Ci się wygospodarować czas na przeszukiwanie Internetu, książek czy innych źródeł w poszukiwaniu informacji na temat diety oraz nowych przepisów? Czasem pod wpływem impulsu zdarza się pomyśleć o zmianie, znaleźć ciekawe informacje w Internecie, przemyśleć jakie korzyści zmiany nam przyniosą a później… wpadamy w wir pracy. Zaczyna brakować czasu na gotowanie, na wyszukiwanie nowych przepisów, znajomi czy rodzina nie pomagają i kuszą przekąskami, imprezy rodzinne czy wśród przyjaciół są bogate w niezdrowe przekąski. Niestety, brak czasu na zmianę diety może bardzo zniechęcać.

Czas jest dla nas niesamowicie wartościowy. Chociaż mówi się potocznie „mam czas” lub „nie mam czasu”, oczywiście nie można go posiadać. Zarządzanie czasem z kolei jest tak samo nie możliwe, jak zatrzymanie go. Możemy jednak zarządzać sobą w czasie co jest bardzo pomocne nie tylko w kwestii diety. Jeżeli jesteś osobą cierpiącą na brak czasu, pierwszym działaniem, jakie będziesz musiał podjąć to ustalenie priorytetów. Bardzo możliwe, że chciałbyś poświęcić więcej czasu na gotowanie, ale nie możesz z różnych przyczyn i to Ciebie frustruje. Nie jest możliwe mieć same priorytety w planie dnia i poświęcać im wszystkim tyle samo czasu. Zawsze coś jest ważniejsze, dlatego często dieta „idzie w odstawkę”.

Ja nie mówię że nie da się zdrowo odżywiać, jeżeli dieta nie jest priorytetem. Oczywiście, że się da! Jednak na początku trzeba poświęcić więcej czasu na planowanie aby później można było czerpać korzyści z dobrego planu w przyszłości. Poświęć na to przynajmniej jeden wieczór w tygodniu.

Jak powinien wyglądać Twój plan działania? Twój plan działania powinien uwzględniać zasoby jakie masz – może robisz super owsianki, spaghetti, gulasze, może potrafisz zrobić potrawę z kilku składników? Wykorzystaj to. Zastanów się również nad sowimi słabymi stronami. Jeżeli uwielbiasz słodycze, nie łódź się że porzucisz je z dnia na dzień. Przygotuj się raczej na słodkie zachcianki i opracuj zdrowe zamienniki słodyczy. Zastanów się, jakie inne przeszkody mogą Ci zburzyć plan zmiany diety i spróbuj na każdą z nich wymyślić przynajmniej jedną wersję planu B. Bądź również gotów na nieprzewidziane. Miej w zamrażarce zawsze jakieś pasty kanapkowe, czy burgery, które będziesz mógł zrobić w większej ilości 1-2 razy w miesiącu. Na mieście miej przy sobie orzechy i jakiś owoc, na wypadek gdyby coś się wydarzyło i nie zdążyłbyś na czas z kolejnym posiłkiem.

Kiedy nie masz czasu na gotowanie, wymyśl po 3-4 przepisy na każdy z posiłków (3 na śniadanie, 3 na obiad i 3 na kolacje) i powtarzaj je modyfikując składniki od czasu do czasu. Np. na śniadanie może być owsianka z owocami, pasta z fasoli z warzywami, koktajl z płatkami czy kasza z warzywami. Na obiad oraz kolację możesz zjeść gulasz warzywny do makaronu, ryżu lub kaszy, zupę krem, sałatkę czy burgery z soczewicy.
Możesz gotować raz na 2-3 dni zupy, gulasze. Pasty kanapkowe możesz zrobić w większej ilości nawet na 4 dni. Sałatki przygotujesz w 10 minut a koktajle jeszcze szybciej.
Są to proste dania, które można powtarzać. Im krótsza lista składników i czas przygotowania, tym lepiej. Pamiętaj jedynie aby dania były jak najmniej przetworzone.

Comments are closed.
Facebook
%d bloggers like this: